أسلوب وكيفية الفعل او التعامل مع الطفل وقتما يقوم بسلوك غير صحيح
أولا:
لو الطفل لسه سنه ضئيل او صغير ومش بيفهم الخطاب اللى بتوجهله
(فى أول سنتين من عمر الطفل)
هنا الطفل كل السلوكيات اللى بيعملها فيما يتعلق له "لعب" مش أكتر
هو مش بيكون لديه رصيد ثقافى عن التصرفات الصح والغلط..هو لسه هيستكشف "باللعب" التصرفات الصح والغلط
إلا أن لعب الاطفال فى العمر ده اوقات بيسبب خساير بتعصب الام والاب فبيضربوا الطفل " اعتقادا منهم انه هو كدا هيفهم انه غلط!!"
بخلاف ان الطفل لما بيكون بيلعب ويتضرب هيفكر انه اتضرب عشان بيلعب!
ومش هيفهم هو ليه بيتضرب
والطفل مش بيبطل لعب وممكن يغلط تانى ويبقى الضرب مش هيجيب نتيجة
فى العمر ده الطفل مش بيفهم الخطاب ..
لكنه بيميز نبرة الصوت وتعبير الوش ونظرة العين اذا كانت حلوة (تعبر عن رضى) او وحشة (تعبر عن حنق او غضب)
بمعنى لو ابنك عمل غلطة وشافك مكشرة فى وشه أو لو قرب على عوز وسمعك بتقولى (لا) بنبرة صوت حادة (مع زغرة عين) هيعرف ان فى احتياج مش طبيعية وهيبعد عنها
واستمرى بالاسلوب ده لحد ما يتم التلات أعوام وهتلاقيه مع الدهر والتعود قبل ما يقرب لاحتياج هيبصلك الاول ..وشوية شوية لما يبدأ يقول خطاب متواضع هتلاقيه بيستأذن
ثانيا:
لو الطفل سنه عظيم او كبير وبيفهم الخطاب اللى بيتوجهله
- ضروري فى الطليعة تفهم منه داع تصرفه
وتسأله الاول هو ليه اتصرف كدا
(لان جائز يتسبب احتياج كويسة تستاهل التشجيع..لكنه اتصرف غلط)
- و بعدين تكلمه وتفهمه الإجراء ده غلط ليه واية أضراره عشان لما يتعاقب يعلم هو بيتعاقب عشان اية
(وإن كان الداعِي فى تصرفه احتياج كويسة تعرفه الفعل الصح بيكون إزاى )
- وتعرفه ان الغلط ده هيكون له عقوبة
وتختار عقوبة متواضع إذا كان الداعِي فى تصرفه عوز كويسة
انما إذا كان غلطان فى الداعِي والتصرف العقوبة يوجد على قد الفعل
وضرورى تنهي العقوبة للأخر وماتترجعش فيه
يعنى لو قولت هخاصمك اليوم كله يوجد ضروري تعمل كدا
(مثال لتصرف غير صحيح للطفل الداعِي منه عوز كويسة)
بنتك كسرت اطباق المطبخ جميعها
ولما سألتيها عاملتى ليه كدا
قالتلك:
"كنت عايزة اريحك منها عشان بشوفك يومياً بتتعبى فى تنضيفها ومش بتقضى وقت حلو معانا فكنت عايزة اساعدك"
هنا الفتاة كان غرضها انها تساعدك إلا أن اتصرفت غلط
زمانها تقوليلها :
"انك مش بتضايقى من الاطباق بالعكس انتى بتعملى ده وانتى راضية عشان لما نحب ناكل احتياج نلاقى طبق نضيف نستعمله
انما لما نكسرهم ناكل فى اية دلوقتى
كان محتمل عشان تساعدينى انك في أعقاب ماتخلصى أكل تشيلى طبقك من عالسفرة وتدخليه المطبخ
ولو فيه بواقى أكل ضئيلة تنفضيها فى الباسكت قبل ما تحطي الطبق فى الحوض
وانا فرحانة عشان كان نفسك تساعدينى وانا بحبك أوى
لكنى زعلت لما الاطباق اتكسرت
وده فعل مش صح ولازم تتحاسبى عليه..لان دايما اللى بيغلط بيكون له عقوبة
فأنا مش هكلمك لفترة ساعة كاملة"
مثلا..
( طرق العقوبة الفعالة)
الضرب قبل سن العشر سنوات بيسبب ألام جسدى للطفل ولما بيكون مبرح بيبقى وجع جسدى ونفسى
ده اللى الضرب بيعمله وبس
لكنه مش بيقوم سلوك
فالضرب تربويا مايعتبرش عقوبة نهائى..تربويا يعد قساوة مقابل الطفل
العقوبة التربوى "واللى بيبدأ مع مطلع إستيعاب الطفل للكلام " هو:
1- الخصام (من سن 3 سنوات فما فوق)
ويكون الخصام بفترات متغيرة مش ثابتة مرة ساعتين مرة مقال يوم مرة يوم مرة 48 ساعةٍ......
2- الحرمان (من سن 4 أعوام فما فوق)
ويكون عقوبة الحرمان مختلف يعنى حرمان من(الالعاب واللعب-الذهاب للخارج-الفرجة عالتليفزيون-الحلويات-المصروف-"لو متعود يقوم بنشاط محدد مع أبوه زى قراءة الروايات مثلا يتحرم من النشاط ده")
3- صرف قسم من مصروفه (من سن 4 سنوات فما فوق)
4- كرسى العقوبة (من سن 5 سنوات فما فوق)
وهنا بيقعد الطفل على كرسى فى مقر محدد فى المنزل مدة محددة من غير مايعمل عوز خالص او حاجز يكلمه..وده من الحاجات المؤثرة فى الطفل لاسيما لو الاب عاد من العمل وشاف الطفل على كرسى العقوبة وماتكلمش معاه ولا سلم عليه كأنه مش شايفه
5- شد الأذن (من سن 7 سنوات)
6- واخر عوز الضرب (من سن9 أو عشرة أعوام)
(نصيحة)
العقوبة يوجد عقب تتالي الغلط كذا مرة
يعنى اول مرة: تنصحى وتقولى ده غلط عشان كذا وإضافة إلى
لو اتكرر تانى فكرى طفلك ان الإجراء ده مش صح وليه أضرار ولو اتكرر تانى عرفيه انك هتعاقبيه وعرفيه العقوبة هيكون اية
اتكرر تالت: يتعاقب
اتكرر رابع:شددى العقوبة (من غير ضرب)
اتكرر خامس: سيبى الطفل يشوف نتيجة فعله ويشعر بضرر اللى عمله
ودى مجرد نصيحة لان توالي عقوبة الطفل بالحرمان مراحل طويلة بسيبب ضرر نفسى
وبالتأكيد مش شرط الطفل يفضل يكرر فى الغلط جائز من المرة الأولى يقتنع ويبطل يعمل الفعل ده
او في أعقاب العقوبة الاول مايكررش الغلط تانى
(هام جداااا)
1
لو هتعاقب طفلك بالحرمان خد بالك أوعى تكون مرحلة الحرمان مدة ثابتة
بمعنى ابنك غلط فعاقبته بالحرمان من الشيكولاتة لفترة يوم..وبعدين عاد عمل غلطة تانية فحرمته من اللعب لفترة يوم..غلط تانى فحرمته من الذهاب للخارج لفترة يوم برضه
كده الطفل هيتعود انه يغلط زى ماهو عايز لانه عارف ان الاحتياج اللى اتحرم منها هترجعله تانى عقب مرحلة معينة هو عارفها
يوجد ضروري مدة الحرمان توجد متغيرة..مرة مقال يوم..مرة يوم..مرة 48 ساعةٍ..وبحسب نوع الغلطة
2
أوقات كتير لما بنعاقب أولادنا بيصعبوا علينا وبنروح نصالحهم تانى بشكل سريع ومانكملش عقابنا ليهم وده غلط
خليك ثابت على موقفك..لو قولت لابنك انا هخاصمك ومش هكلمك النهاردة خالص يوجد ضروري تعمل ده
خد بالك ان ابنك مش هيسيبك تخاصمه..جائز يوعد يعيط عشان يستعطفك محتمل يعمل اى عوز عشان يجذب انتباهك ليه وتكلمه
جائز لو مش بيتكلم تلاقيه اتكلم
لو استجبت لتصرفات الطفل وماكملتش عقابك له محتمل عقب كدا يستغل ده..وكل ما تعاقبه بخصام أو حرمان تلاقيه بيتفنن انه يعمل اى عوز حديثة عشان تصالحه
وممكن يحرم ذاته من تصرفات انت حابب انه يعملها ويظهرها ليك وقت ماتكون انت زعلان منه