مع مطلع المدراس بتبدأ مشكلات حديثة فى المنزل
وإزاى يتعلم الالتزام لاسيما لو الطفل مش عايز يعمل اللازم وعايز يلعب دائما
وهنا تصرفات العائِلة هامة للغاية لانها بتحدد شخصية الطفل لما يكبر
- فى امهات لما تلاقى الطفل مش عايز يعمل اللازم هى اللى بتعمله!
- فى اللى بتشارك الطفل فى عمل اللازم وبتساعده معاونة جزئية
- فى اللى بتسيب الطفل ولما يفتقر تفسير او معاونة بتدخل فى تفسير وتبسيط الفكرة
أولا: فيما يتعلق للأمهات اللى بتعمل اللازم موضع الطفل
ده إجراء غير صحيح غير صحيح غير صحيح
ومضر للطفل للغاية وبيخلق شخصية اتكالية غير متحملة لأى مسئولية ودايما فى عوز لحد يعمله كل احتياجاته !
بالاضافة لده الطفل كدا مش بيتعلم احتياج..يعنى بيروح المدرسة وبيرجع بمحصلة صفر!
بتصرفك ده بتشلى طفلك وبتحوليه لإنسان مقيد الإمكانيات العقلية والجسدية
فى طفل عنده 7 أعوام مش بيعرف يمسك القلم لحد دلوقتى..نتيجة لـ ان الام كانت بتريح ذاتها وبتعمل اللازم للطفل
لانها كسلانة تتعب شوية على ابنها !!
ياريت الامهات اللى بتتصرف كدا تلحق تنقذ أبناءها الصغار من أضرار الإجراء ده
ثانيا: الامهات اللى بتشارك الطفل فى عمل اللازم وبتساعده فى مذاكرته
وده طريقة منتشر فى معظم المنازل بيكون نابع من إهتمام الاهل بأطفالهم ورغبتهم فى تفوق ابنهم وتحصيله لدرجات عالية
وفيه الام بتقعد مع الطفل بتذاكر معاه كل دروسه اللى أخدها وبتعيد شرحها تانى للطفل
وبعدين بيحلوا اللازم سوا
وغالبا بيحلوا اللازم صح لان الام بترشد الطفل على الاجابة الصح :)
الاسلوب ده أفضل بالطبع من الاسلوب الماضي من حيث انتباه الام وإحتوائها لطفلها..إلا أن له سلبيات على الطفل
- مش بيحدد المستوى الحقيقى للطفل
- مش بيخلى الطفل يغلط ويتعلم من أخطائه
- عدم مقدرة الطفل على الاعتماد على ذاته ولما يكبر مش هيعرف يذاكر لنفسه
ثالثا: تدخل الأم عندما يتعلق الامر حاجة الطفل لتقديم تفسير معلومة
وهنا دور الاهل بيقتصر على التوجيه والارشاد وترك المسئولية كاملة للطفل
و فيه الاهل بينصحوا الطفل انه يذاكر ويعمل واجبه ويوفروا الأحوال الجوية الملائم اللى يعاون الطفل على المذاكرة
ويحببوه فى عمل الوجب ويقنعوه انه نشاط ممتع هيساعده انه يوجد ذكى وناجح وبيحذروه من إهماله وعدم إلتزامه
وبيرشدوه قبل الشغل اللازم يراجع دروسه الاول ولو فيه معلومة عسيرة عليه يسأل فيها وبعدين يحل الوجب لواحده
ويبقى دور الاهل هنا إعادة نظر اللازم في أعقاب تصحيحه من المعلم عشان يعرفوا مستوى ابنهم
ولو فى أخطاء فى اللازم يسألوه عرف ليه الاجابة غلط ؟ وعرف الاجابة السليمة ولا لأ؟دعوة من المعلم يشرحله المعلومة تانى وفهمها ولا لسه؟
وإن كان لسه محتاج تبسيط للمعلومة زمانها أساعده فى فهمها
(وبنكرر..حل اللازم دور الطفل وبس)
أكثرية التربويين بيفضلوا الكيفية دى لان اللازم المدرسى مسئولية الطفل مش الأهل
و لانها بتعلم الطفل تحمل مسئولية ذاته
ومش مع أول مسئولية طفيفة تجابه الطفل الأهل يتدخلوا فيها
طب هيتعلم الاعتماد على ذاته امتى؟
بالطبع طبيعى فى الاول يحصل اخفاق إلا أن مع الوقت وبتوجيه الاهل الطفل هيتعلم الاعتماد على نفسه
بالاضافة لده:
ان ثقته هتزيد فى ذاته
ومستواه الحقيقى هيظهر وهيبقى يسير علم نقط التدهور اللى محتاجة إنماء ونقط الشدة اللى محتاجة اقتصاد
فيما يتعلق لمذاكرة الطفل فى فترة الروضة او الحضانة:
دى مرحلة بتعتبر مرحلة تمهيد للطفل على المذاكرة وتعويده على الإلتزام بالتدرج وتحبيبه فى نشاط عمل اللازم
و دور الاهل بيكون استكمال
يعنى الطفل بيطلع كراريسه والام بتقعد جنبه (او بتاخده على حجرها) وبيبدأ هو يعمل المطلوب منه
ولو مش فاهم اية المطلوب منه يسأل الام وهى بتوضحله "وبتسيبه يعمل اللازم بنفسه"
والفترة دى هامة لانها يا إما هتحبب الطفل فى المذاكرة ويحس انها نشاط نافع بيقوم بيه
يا إما هيحس انها عقوبة وحمل تقيل وشئ غير ممتع ابدا
وبرضه وفق إجراء الاهل
لو عمل اللازم بيكون فيه زعيق وعصبية وضرب وعقاب الطفل هيكرهه
ولو فيه تحميس وتصفيق للطفل لما يعمل احتياج صح وهزار وبوس ومكافأت وتبسيط للمعلومة باللعب..ولو عمل احتياج غلط بنعمل زى صفارة انذار مثلا وبنقول للطفل يراجع اجابته تانى هيبقى اللازم فيما يتعلق له وقت جميل بيقضيه مع الام
مفهومنا عن اللازم المدرسى ضروري يتحول
اللازم المدرسى هو مجرد قياس لقدرات الطفل وتحديد نقاط التضاؤل اللى عنده لتعامل معاها
يعنى لو جاوب سؤال غلط مش معناه ان الطفل فاشل ومش بيفهم
إلا أن معناه ان عنده إشكالية فى إستيعاب الموضوع او كيفية توضيح الموضوع كانت عسيرة عليه فمحتاج تبسيط للشرح
او ان إمكانياته طفيفة وعايزة إنماء
تعليمات لمساعدة الطفل على المذاكرة:
- تحديد وقت محدد ومكان معين وثابت للمذاكرة وعمل اللازم..الثبات فى الوقت والمكان بيبقى روتين متكرر كل يوم نحو الطفل وده بيساعده على اللتزام
- وجود الاب أو الام مع الطفل فى نفس المقر وقت المذاكرة..لان الطفل بيحصل على نحو أفضل لما بيحس بوجود مرشد له بيساعده لما بيحتاجه وده بيخلى الطفل يشعر بنوع من السكون والاطمئنان
(وبنذكر تانى..بعدم تدخل الأهل فى عمل اللازم سوى نحو الأهمية..المطلوب رعاية الولد ومساندته، وليس القيام بالواجبات المطلوبة منه)
- حث الطفل وتحفيزه..لان الخطاب الايجابى الموجه للطفل بيخليه يخرج أحسن ماعنده وكمان بينمى ثقته بنفسه وقدراته
(والافضل يكون التشجيع بعبارات تعذى مشاعره وتزود فرحته بإتمامه للمذاكرة والواجب مش بمكافأت عينية)
- الابتعاد عن الوعيد والفقرات اللغوية السلبية زى " زى انت خايب ومش بتفهم وكسلان" الخطاب ده مش هيساعد الطفل ولا هيحسن من مستواه بالعكس هيضعفه
- اعطاء استراحة للطفل بين الدروس لمدة معينة عشان يجدد نشاط وتركيزه..جائز ياكل فيها أو يلعب شوية او يرتاح بس على أن يكون استعاد نشاطه الذهني
- بلاش إنتقاد المعلمين ادام الطفل لان ده بيزود رغبته فى عدم الذهاب للمدرسة
ملحوظة:
الهام والمقصد الاساسى من مذاكرة الطفل مش انه يجيب أعلى الدرجات
الهام هو ان الطفل يكتسب بيانات ومهارات تفيده
فى أطفال كتير بيكونوا شاطرين للغاية فى الفترة الابتدائية ولما يكبروا ويدخلوا الكلية (ولاسيما العملية) مستواهم بيضعف بشكل كبير
لان الهام فى الكلية هو تكليف البيانات والمهارات المكتسبة ويكون الطالب فى صغره كان اهتمامه بتحصيل الدرجات العالية مش النفع من اللى بيتعلمه
تفسير فيما يتعلق للمذاكرة:
احنا مش بنقول تسيب ابنك فى أوضة لواحده يعمل اللازم من غير استكمال ولا اشراف منك
بالعكس..احنا قولنا بتوعد معاه فى نفس الموضع اللى بيذاكر فيه عشان يوجد فى رقابة على الطفل لان دورك إرشاد وتوجيه ومواصلة
بتعرفه المذاكرة بتكون ازاى؟
يعنى قبل ما يحل لازم مادة محددة الاول يذاكر الدرس ولو فيه احتياج فى الدرس عسيرة عليه بيقولك وبتشرحيها له
وممكن عقب مايذاكر الدرس تسأله سؤال فيه عشان تعرف نطاق استيعابه
انما اللى بنبه عليه انك ماتحلش اللازم لطفلك وتسيبه هو يحل حتى لو عمله غلط
سيبه يغلط عشان يتعلم
محتمل بس بتقهقر الواجبات اللى عاملها عشان تتأكد انه أدى كل واجباته
وبترجع انكماش اللازم تانى في أعقاب مابيتصحح من المعلم وبتسأل الطفل اذا كان عرف الاجابة الصح ولا لأ..واستيعاب النقطة اللى ماكانش فاهمها
ولو لسه مش فاهم ومحتاج تبسيط بتساعده
((ساعد إبنك يتحمل المسئولية..انما ماتتحملش المسئولية موضعه))